Susette La Flesche Tibbles (“Parlak Gözler”) Kimdir

Susette La Flesche Tibbles (“Parlak Gözler”) Kimdir

Barışçıl devrimler yavaş ama kesin. Adalet ve özgürlüğün temel fikirleriyle bu millet gibi büyük hantal bir kitleyi mayalamak zaman alır, ancak evrim sonuçlarında daha da kesindir çünkü çok yavaştır.”Omaha’lı bir kadın olan Susette La Flesche Tibbles, tüm hayatını konuşmacı, aktivist, tercüman ve yazar olarak Kızılderili hakları için yorulmadan kampanya yaparak geçirdi.

La Flesche, Joseph La Flesche’nin en büyük kızı olan 1854’te Bellevue Nebraska’da doğdu. “Demir gözler” olarak bilinen babası, Omaha kabilesinin en son tanınan şefiydi. La Fleshe’nin doğum yılı olan 1854, halkı için önemli bir yıldı; o yıl Omaha avlanma alanlarından vazgeçti ve Kuzeydoğu Nebraska’daki bir rezervasyona taşındı. La Flesche ailesiyle birlikte Omaha rezervasyonunda büyüdü. Küçük kız kardeşlerinden biri olan Susan La Flesche Picotte, ilk Kızılderili doktoru oldu.

1862’den 1869’a kadar La Flesche, presbiteryen Misyon yatılı gündüz Okulu’na İngilizce okumayı, yazmayı ve konuşmayı, yemek yapmayı ve dikmeyi öğrendiği rezervasyonda katıldı. Rezervasyon okulları, Kızılderili çocuklarına yönelik acımasız kötü muameleleriyle ünlüydü. Birçoğu asimile olmaya zorlandı, kabile kıyafetlerinden, isimlerinden ve bağlantılarından sıyrıldı. Yerel yönetimler bazen Kızılderili çocuklarını ebeveynlerinden zorla aldılar ve onları rezervasyon veya yatılı okullara gitmeye zorladılar. La Flesche, rezervasyon okuluna devam ederken bu tür bir vahşeti yaşamamış olsa da, yüzlerce diğer Kızılderili çocuğu yaşadı.

Presbiteryen Misyon yatılı gündüz Okulu’nu bitirdikten sonra la Flesche eğitimine devam etmeye ilgi duyduğunu ifade etti. Babası onu destekledi ve 1869’da La Fleshe’nin Elizabeth, New Jersey’deki özel bir okul olan Elizabeth Genç Bayanlar Enstitüsü’ne gitmesi için düzenlemeler yaptı. Oradayken, bir öğrenci olarak başarılı oldu ve büyük bir yazar olarak yetenekleriyle tanındı. New York Tribune son sınıfında yazdığı bir makaleyi yayınladı. Mezun olduktan sonra, la Flesche rezervasyona geri döndü ve rezervasyonda devlet okulunda ders vermeye kabul edildi. Okulda birkaç yıl öğretmenlik yaptı.

Çekincede öğretmenlik yaparken, ABD hükümeti diğer Kızılderili kabilelerine karşı ayrımcılık yapıyor ve ayrımcılık yapıyordu. 1877’de Ponca kabilesi Oklahoma’daki Hindistan topraklarına taşınmak zorunda kaldı. La Fleshe’nin babaannesi Ponca’ydı, bu yüzden o ve babası ponca’nın yaşadığı koşulları araştırmak için rezervasyona gittiler. Çabalarının bir parçası olarak La Flesche, 1879 duruşması sırasında Standing Bear için tercüman olarak görev yaptı. Standing Bear, halkına yaptığı muameleden dolayı ABD Hükümetine dava açan bir Ponca şefiydi. Standing Bear, la Fleshe’nin yardımıyla davasını kazandı ve Standing Bear v. Crook şöyle karar verdi: “Bir Hintli, Amerika Birleşik Devletleri Yasası anlamında bir kişidir.” Kızılderili medeni hakları için önemli olan karar, yerli Amerikalıların nerede yaşamak istediklerini seçebildikleri anlamına geliyordu. LaFlesche ayrıca Ponca’nın durumunu duyurmak için Omaha Herald’dan Thomas H. Tibbles ile birlikte çalıştı. Topluma olan savunuculuğu nedeniyle La Flesche, Kızılderili adı Inshta Theumba (“parlak gözler”) adını aldı. Duruşmadan sonra “parlak gözlerle ” gitmeye başladı.

Gördüğü korkunç koşullardan ve Standing Bear’ın duruşmasında oynadığı rolden enerji alan La Flesche, yerli Amerikalıların ABD Hükümetine dava açtığı davalarda uzman tanık ve tercüman olarak görev yapmaya başladı. Ayrıca, yerli Amerikalılara karşı adaletsizliğe karşı konuşacakları başkaları ve kendisi için konuşma turları düzenleyen bir konuşmacıydı. La Fleshe’nin Standing Bear, Tibbles, kardeşi ve kendisi için düzenlediği bir doğu kıyısı turu oldukça başarılıydı. Tur sırasında şair Henry Wadsworth Longfellow, evinde La Flesche ve ortak konuşmacılarını ağırladı.

1882’de La Flesche Tibbles ile evlendi. Birlikte, yerli Amerikalılar için seyahat etmeye, konuşmaya ve savunmaya devam ettiler. İngiltere ve İskoçya’da kraliyet ve ünlü edebi şahsiyetlerle tanıştıkları bir konuşma turu yaptılar. La Flesche ve kocası Kongre komitelerinin önünde görünmeye devam ederek Kızılderili haklarının eksikliğiyle ilgili endişelerini dile getirdiler. İfadesi, o zamanlar kabileler için ilerici bir fayda yasası olarak kabul edilen 1887 Dawes Yasası’nın kabul edilmesine yardımcı oldu. 1891’de çift, 250-300 yerli Amerikalı’nın ölümüyle sonuçlanan bir dizi olay olan yaralı Diz Savaşı’nı ve yerli Amerikalıların rezervasyonda yaşadığı sorunları araştırmak için Güney Dakota’ya gitti.

Tüm bu savunuculuğun yanı sıra, La Flesche yazmaya devam etti ve kocasıyla birlikte çalıştı. 26 Mayıs 1903’te Bancroft yakınlarındaki evinde 49 yaşında öldü. ABD Senatosu’nda övgüyle karşılandı ve Kızılderili hakları davasına katkılarından dolayı tanındı. 1994 yılında Ulusal kadınlar onur Listesi’ne alındı.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

*